Weer ff een berichtje tussendoor - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirjam Vries - WaarBenJij.nu Weer ff een berichtje tussendoor - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Mirjam Vries - WaarBenJij.nu

Weer ff een berichtje tussendoor

Door: Misses

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

27 April 2006 | Indonesië, Manado

He mensen!! het was al weer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen dus hier ben ik dan weer!!

Wederom weet ik weer niet waar ik moet beginnen , maar goed laat ik beginnen bij pasen...

Omdat Manado heel Christelijk is vieren ze volop pasen, voor bijna elk huis staat een groot kruis met Selamat paskah (fijne pasen) en overal hebben ze overal lichtjes langs de weg (heb poging gedaan tot foto maken maar is wazig) Het grappige is dat ze 's ochtends om vijf(!!) uur eieren gaan zoeken he he met de hele wijk, haha! Oh oh voor pasen nog mer Deb naar de kerk geweest..oh oh engelse bijbel in m'n hand en mee naar de kerk...vond t gewoon bijna eng ha ha, heb dus brood gegeten en wijn gedronken en t duurde gewoon in totaal bijna drie uur!!! Maar goed moet je ook maar es meemaken...

Eerste paasdag lopen ze in allemaal verschillende groepen in een optocht..ook langs ons huis..sommige groepen hadden ook een Jezus die een kruis droeg en die geslagen werd door een paar gasten...tja wat je allemaal wel niet doet met pasen he??

Tweede paasdag naar tondano gegaan met Deb, Bles, Rio en Kalke. Bij een resort gestopt en de Cakalele dans gezien...een soort strijders dans, wel vet, het leuke was toen ik foto's maakte van het gegeuren wilde twee vrouwtjes graag met mij op de foto ha ha geweldig!!

Daarna hebben we in een traditionele boot een tochtje gemaakt, Deb en Kalke waren doodsbang maar gingen toch mee! Toen we op de terug weg waren knalde de boot nog tegen een bamboestok dus kiepte we bijna om!! nou echt Kalke en Deb gilden het uit ha ha ha. Bij terugkomst kwamen we twee "bule's" (touristen) tegen en die vroegen mij waar ze t beste heen konden...ze gingen met ons mee en natuurlijk was de hele auto stil want dan zijn ze allemaal verlegen ha ha, maar goed was wel grappig om een gids te spelen!

Eta was nog jarig en gingen we naar een restaurant buiten de stad, nou we kregen echt veeeheeeel te eten! Maar echt lekker, er was soep en babi en ayam kecap en een of andere zwarte groente, en slakken en kip in geel sausje en hond....maar die heb ik uiteraard niet aangeraakt..ieehh...daarna hebben ze drank ingeslagen en gingen we naar de kos (een kamer voor studenten) het grappige is dus dat als je hier gaat drinken er maar 1 glas is...dus gaat het glaasje telkens rond...je geniet ook niet van de drank..nee je kloekt t in 1 keer achterover...als de drank op is dan haalt iemand weer nieuwe...bijna iedereen valt in slaap en als de drank er weer is zijn ze weer wakker en drinken ze weer!! Ha ha ha tja het is echt grappig om te zien dat ze na drie halve glaasje niet meer weten wat voor of achter is ha ha maar ze kunnen ineens veel beter engels ha ha

Volgende dag moesten we naar een andere verjaardag van t nichtje van oma....dus hop met z'n allen daar eten...maar we vielen binnen middenin het gebed, dus moesten we erbij komen zitten...dus bidden, zingen, bidden, luisteren, bidden (oh t was daar zo benauwd) opstaan, zingen, nog een gebed Oh over...dus eten! iedereen viel aan en t was oh zo scherp!! gelukkig de vis niet dus visje met superscherpe groente afgeblust met een bord vol rijst ha ha

Nou hoe gaat t dus meestal met een verjaardag? Eerst bidden, dan eten en dan zuipen! Ja t is niet te geloven! Nu hadden ze een mix met vodka, bier, green sand en red bull, en t was nog wel lekker ook! Iedereen was natuurlijk weer nieuwsgierig naar mij dus werd er via bles gevraagd waar ik vandaan kwam, hoe ik heette, hoe oud ik was, en of ik al een vriendej had, dit zijn de standaard vragen die ik bijna iedere dag weer krijg van mensen oh en hoe lang ik in Manado blijf natuurlijk niet te vergeten. Dan komt de hele riedel met voetbal namen die ze kennen en dan hoeveel Nederlandse woorden er in het Manadonees zitten (nou dat ik ook echt niet normaal hoeveel nederlandse woorden ze hebben, hier een greep uit de woordenlijst: lepel, vork, koelkast, goot, leiding, maar, dus, vroeg, laat, benauwd, versnelling, bak, tas, schop, slof (das een slipper) etc etc)

Anyway, de woorden kunnen misschien wel hetlzefde zijn maar hun gebruiken zijn toch best ff anders ha ha, voorbeeldje: in een 'discotheek' staat t vol met stoelen en tafels, een band speelt en in de pauze een dj, nadat de indo's wat drankjes ophebben durft een klein deel te dansen, maar dan wel keurig in een rijtje tegenover elkaar ghi ghi het blijft zo grappig!! sommige dansen maar naast de tafeljes en hoe ze dansen...tja niet uit te leggen ha ha

Voor de rest leer ik de vrienden van Debbie dat flesjes in een prullenbak horen en niet op straat als ie leeg is, dus iedere keer als ze bijvoorbeeld een snoepje eten en t papietje naar buiten gooien dan is t weer AHUM en dan schrikken ze zich rot en op t laatst ging Kalke t zelfs weer oprapen van de straat om in een plastic zakje te doen en dan later bij de vuilnis te gooien (ja ja ik leer ze nog wel es wat!)

Ik moet zeggen dat t een beetje een rustig weekje was qua scriptie, heb wel heel veel info gelezen en heb m'n laptop moeten laten fixen, maar nu is ie veel beter!! Heb nu eindelijk XP joehoe, maar morgen ga ik bij een mevrouw eten die van de natural awarness is, ze probeert met haar NGO de mensen hier in Manado duidelijk te maken hoe om te gaan met t milieu, perfect onderdeel ook voor m'n scriptie, het is echt een schat ven een mens en hopelijk kan ze me verder helpen.

Ik heb t idee dat ik vreselijk veel dingen ben vergeten te typen maar ja...iedere dag weer is er wel weer wat waarvan ik weer heerlijk verbaasd ben! Ben ik aan t bellen naar Nederland gooien ze me van de lijn af...ja sorry we moeten de datum in de computer veranderen! ha ha echt zo vaag! ha ha

Nou ik stop er maar weer eens mee, wederom bedankt voor alle leuke en lieve mailtjes en houden jullie me ook op de hoogte van de spannende of allerdaagse dingen die er in Nederland aan de gang zijn?

  • 27 April 2006 - 15:56

    Keren:

    MIRJAM! Hou nou eens op met dat SKIPBO! Ik heb het al sinds dat jij wegbent niet gedaan!!!!!! :( Superleuke foto's man! Zag dat je het alweer niet kon inhouden en al lekker aan het stoeien bent geslagen met de indo's. Pas je op dat je ze niet breekt? ;) Nog 1 (!!) dag en dan ben ik helemaal KLAAAAR!! HAAAALELOEJA! :D
    Veel plezier nog mirtje... mis je wel hoor! KUS

  • 30 April 2006 - 10:20

    Aiméetje:

    Ikke heb Skipbo gekregen voor mijn verjaardag maar het echt spelen wil nog niet lukken. Moeten als je terug bent maar ff een date afspreken om dat te doen en te drinken en kletsen over jou en je ervaringen en de veranderingen hier!!!
    Liefs, dikke kus en wie is er bijna jarig?!

  • 02 Mei 2006 - 16:21

    Kim:

    OMG!! Had je als afstudeeropdracht niet iets met de internationalisering van Skip Bo kunnen doen?! haha Skip Bo tours door Manado...
    Zometeen heb je ook nog iedereen aan de hyves daar :p
    Ik heb trouwens geboekt voor Aruba, 9 juni!!!
    xxx

  • 03 Mei 2006 - 06:25

    Marcel En Kim:

    Hoi Mirjam!!!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!

    Maak er een mooi feest van!!!

    Dikke kus!

  • 03 Mei 2006 - 17:33

    Kap & Gea:

    Hoi Mirjam, Natuurlijk eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren erbij. Drink er maar een borrel op. We lezen met belangstelling je verhalen en nog meer de foto's. Harstikke leuk. Zelf op het werk de beroemde hondenfoto's laten zien. Kun je nagaan hoe bekend je nu bent.
    Nogmaals een fijne dag en tot mailens. Groetjes Kap en Gea

  • 04 Mei 2006 - 13:35

    Willem:

    Mirjam, ik hoorde gisteravond dat je jarig was, dus nog van harte gflctrd mt j vrjrdg. Leuke foto's en mooie verslagen.

    Groetjes van Willem (coll Leo)

  • 07 Mei 2006 - 21:49

    Bren:

    haihai
    mooi plaatjes, vooral de indo jong jubal...
    ja ik ben erg onder de indruk van de palmpasen optocht, ik heb ook met danae in berkum gelopen, maar dat zag er iets anders uit, overeenkomst...de blaaskapel van jubal, zucht krijg je geen heimwee??????????nou ik ga weer, liefs van ons 4 xxxikke

  • 22 Mei 2006 - 07:20

    Ed:

    Hey Mir,
    Tis alweer een tijdje geleden, maar hoop dat alles goed gaat. Hier in Breda ook wel, donderdag 25 mei begint het Jazz-festival weer. Hopelijk krijgen wordt het weer wat beter.
    Groetjessssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Nog heel eventjes en dan gaat het gebeuren!!! ben nog druk bezig met alle laatste puntjes op de i te zetten...(heb heel veel i'tjes) maar dan kan ik eindelijk weer terug naar het gezellig Manado! Hier ga ik mijn scriptie onderzoek doen... Voor de mensen die het niet kennen, Manado is de hoofdstad van Noord Sulawesi en dat is weer een eiland in Indonesie...snapte?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 17224

Voorgaande reizen:

28 Maart 2006 - 01 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: